Statut Fundacji Lechostawa Bar
Wsparcia EDUKACJI MORSKIEJ
Rozdział l. Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja Lechosława Bar – Wsparcia Edukacji Morskiej zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez Lechosława Bar, zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Monikę Warońską, w kancelarii notarialnej w Gdyni, w dniu 19 lutego 2018 r pod numerem Repertorium A nr 1391/2018 jako ,,Fundacja Lechosława Bar Wsparcia Daru Młodzieży”.
- Decyzją Zarządu (Fundatora) Fundacji z dnia 30 maja 2019 roku Fundacja zmienia nazwę na: ,,Fundacja Lechosława Bar Wsparcia Edukacji Morskiej”
§2
- Siedzibą Fundacji jest Gdynia.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§3
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. gospodarki morskiej.
§4
- Fundacja używa swoje logo w postaci wizerunku żaglowca z nazwą Fundacji i siedzibą.
- Fundacja używa owalnej pieczęci z symbolem żaglowca z napisem w otoku wskazującym jej nazwę.
- Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji i przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
Rozdział lI. Cele i zasady działania Fundacji
§5
- Działalność organizacyjna, oświatowa, wydawnicza, szczególnie w zakresie dofinansowywania eksploatacji „Daru Młodzieży” i innych statków szkolnych, pomocy w szkoleniu młodzieży w zakresie gospodarki morskiej, pomocy młodzieży w zdobywaniu wiedzy w zakresie związanym z gospodarką morską, w tym studentom szkół o profilu morskim wszystkich szczebli i rodzajów.
- Propagowanie rozwoju gospodarki morskiej i szkolnictwa morskiego oraz pozyskiwanie funduszy na budowę statków szkolnych, w tym ewentualnego przyszłego następcy „Daru Młodzieży” oraz baz szkoleniowych, warsztatów i laboratoriów
- Kultywowanie tradycji rozwoju gospodarki morskiej, szkolnictwa i wychowania morskiego.
- Fundacja jest organizacją pozarządową, prowadzącą działalność zmierzającą do uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
§6
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych,
- Finansowanie stypendiów uzdolnionym uczniom studentom, szczególnie wywodzącym się z rodzin o trudnej sytuacji materialnej;
- Finansowanie kursów i rejsów szkoleniowych na statkach, w tym na statku „Dar Młodzieży” dla uczniów szkół średnich i studentów.
- Współpracę z uczelniami i szkołami morskimi oraz organizacjami wychowania morskiego.
- Wspieranie inicjatyw i imprez związanych z propagowaniem tradycji morskich i szkolnictwa morskiego.
- Wspieranie, nagradzanie i wyróżnianie wybitnych nauczycieli i wykładowców szkolnictwa morskiego.
- Współpracę ze stowarzyszeniami zawodowymi branży morskiej i organizacjami pozarządowymi związanymi z gospodarką i edukacją morską;
- Współpracę z ośrodkami szkolenia żeglarzy.
- Prowadzenie wyodrębnionych rachunków w przypadku uczestniczenia w pozyskiwaniu funduszy na zdefiniowane cele.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§7
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 400 000 PLN (czterysta tysięcy złotych 00/100), wpłaty dalszych fundatorów oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§8
- Przychody Fundacji pochodzą z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji od osób prawnych, organizacji i funduszy,
- zbiórek publicznych,
- majątku fundacji
- odsetek i lokat bankowych,
- działalności gospodarczej.
2. Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§9
- Władzami Fundacji są:
a. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem
b. Rada Fundacji, zwany dalej Radą;
c. Komisja Rewizyjna, zwana dalej Komisją - Członkowie władz fundacji wykonują swoje funkcje nieodpłatnie.
Zarząd Fundacji
§ 10
- Zarząd składa się z 1-3 osób, w tym Prezesa wybranych przez Fundatora za ich zgodą.
- W skład Zarządu może wejść również Fundator.
- Kadencja zarządu trwa cztery lata.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a. złożenia pisemnej rezygnacji na ręce pozostałych członków Zarządu;
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej
c. śmierci członka Zarządu. - Nie można łączyć członkostwa w Zarządzie z członkostwem w Radzie Fundatorów i Komisji Rewizyjnej oraz funkcją Skarbnika.
§ 11
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
a. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
b. realizacja celów statutowych,
c. sporządzanie planów pracy i budżetu,
d. sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
e. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
f. zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia. - Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Komisji Rewizyjnej roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
- Zarząd wykonuje zadania przewidziane w ust. 1-3 z pomocą Skarbnika powoływanego i odwoływanego przez Zarząd.
- Skarbnik działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zarząd.
§12
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości telefonicznie, na co najmniej 5 dni przed planowanym spotkaniem.
- Na posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
Rada Fundacji
§13
- Rada Fundacji jest organem doradczym Fundacji.
- Rada składa się z 2 do 7 członków, pod przewodnictwem Przewodniczącego.
- Członków pierwszego składu Rady, wraz z Przewodniczącym powołuje Fundator, za ich zgodą. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje Rada w drodze uchwały, na wniosek Zarządu bądź członków Rady .
- Kooptacja o której mowa w ust. 3 odbywa się poprzez wybór osób reprezentujących znaczący wkład finansowy lub rzeczowym wniesionym do Fundacji oraz osób mających wybitny wkład w edukację morską i kultywowanie jej tradycji.
- W skład Rady Fundacji może wejść również Fundator.
- Kadencja Rady Fundacji trwa jeden rok i kończy się wraz z początkiem nowego roku akademickiego.
- Członkostwo w Radzie Fundacji w trakcie kadencji wygasa na skutek:
a. dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c. śmierci członka. - Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej oraz funkcją Skarbnika.
§14
Do zadań Rady Fundacji należy:
- Opiniowanie i uchwalanie głównych kierunków programu działania Fundacji,
- Opiniowanie rocznych sprawozdań Fundacji,
- Opiniowanie propozycji Zarządu odnośnie zmiany statutu Fundacji,
- Opiniowanie propozycji Zarządu o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.
- Opiniowanie i zatwierdzanie regulaminów przyznawania dotacji, stypendiów i nagród
§ 15
- Rada zbiera się co najmniej dwa razy w roku.
- Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie w sprawach o których mowa w § 14.
- Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.
- Rada wyraża opinię w sprawach wymienionych w § 14 zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego .
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch jej członków.
- Posiedzenie Rady w sprawach wymienionych w § 14 oraz § 15 ust. 5 winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany.
Komisja Rewizyjna
§16
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Fundacji.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a. nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
b. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności i wnioskowanie o udzielanie Zarządowi absolutorium; - składanie Radzie Fundacji sprawozdań z nadzoru i kontroli działalności Fundacji.
§17
- Komisja Rewizyjna składa się z 2 do 3 członków. Komisja wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.
- Członków pierwszego składu powołuje Fundator, za ich zgodą. Następnych członków Komisji Rewizyjnej na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Komisji, powołuje Fundator lub Komisja w drodze uchwały spośród osób:
a. legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych, lub
b. posiadających doświadczenie w zakresie działalności organizacji pozarządowych lub związanych z gospodarka morską. - Do Komisji Rewizyjnej nie mogą być powoływani członkowie Zarządu, Rady Fundacji oraz Skarbnik jak również osoby pozostające z wyżej wymienionymi osobami w jakiejkolwiek zależności, na przykład w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa.
§18
Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa jeden rok i wygasa z końcem roku akademickiego.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§ 19
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest Prezes samodzielnie lub z członek Zarządu wraz ze Skarbnikiem.
Rozdział. V. Postanowienia końcowe
§ 20
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania i po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Fundatorów. Zmiana nie może dotyczyć celów określonych w statucie
§ 21
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Zarząd większością głosów, w obecności Prezesa, po uzyskaniu opinii Rady Fundacji i zgody Fundatora.
- Fundacja może środki zgromadzone na dedykowany cel przeznaczyć na inny, podobny cel za akceptacją Rady Fundacji i wiedzą Organu Nadzoru.
§ 22
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, po uzyskaniu opinii Rady Fundatorów i zgody Fundatora.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały na rzecz funduszu właściwego ze względu na cele statutowe Fundacji.
§ 23
W razie śmierci bądź całkowitej utraty zdolności do czynności prawnych przez Fundatora, przewidziane w niniejszym Statucie uprawnienia Fundatora wykonuje samodzielnie osoba wskazana przez Fundatora w testamencie, a w przypadku braku wskazania, spadkobiercy zstępni. Zapisy Statutu dotyczące Fundatora stosuje się do takiej osoby odpowiednio.
Fundator,
Lechosław Bar
Gdynia, 30.05.2019 r.
